Home>>Lesdoelen>>Hoe zorg ik dat mijn les effect heeft?

Casus

Hoe zorg ik dat mijn les effect heeft?

Voorbeeld uit de praktijk

Ik geef les aan een groepje leerlingen. De leerlingen komen goed mee met wat ik vertel en de opdrachten die ik geef maken ze vaak foutloos. Hierdoor zijn ze vaak snel klaar, waarna ik verder ga met andere onderwerpen. Soms hebben ze wel vragen.

Maar na mijn uitleg zijn ze meestal zo weer klaar.

Ik doe altijd maar wat in mijn lessen en heb niet het idee dat ik mijn leerlingen heel veel leer. Dit terwijl ik er juist ben om ze verder op weg te helpen.

Tips

  • Maak leerdoelen voor elke les 

  • Laat je leerlingen zelf op antwoorden komen 

  • Daag je leerlingen uit 

Advies bij deze casus

In de casus zijn eigenlijk twee dingen aan de hand. De leerlingen worden niet voldoende uitgedaagd en er mist wat structuur in de les. Een mooie stap in de goede richting is het opstellen van leerdoelen. Wat wil ik de leerlingen gaan leren? Vragen die je vervolgens aan jezelf stelt zijn: ‘Waarom wil je ze dit leren?’ en ‘Hoe ga ik dat aanpakken?’ Door doelen te stellen weet je waar je je les heen moet sturen. Als je werkt aan de hand van je doelen krijg je les een duidelijkere lijn en dus meer structuur. Doelen zijn je startpunt, je kapstok en het volbrengen ervan is je eindpunt. Bij deze casus lees je meer over het opstellen van goede leerdoelen.

Voor het bepalen van je doel is het niveau van je leerlingen belangrijk.

De leerlingen in de casus volbrengen alle opdrachten vlekkeloos. Dit is goed voor hun zelfvertrouwen, maar er missen wel wat leerkansen. De tutor zou de opdrachten iets moeilijker kunnen maken. De leerlingen kunnen de stof dan waarschijnlijk nog steeds goed aan, maar ze worden wel uitgedaagd. Dit zal ze waarschijnlijk meer motiveren en het zal hun leeropbrengst vergroten.

Het is het beste om de leerlingen een opdracht te geven die een stapje boven hun huidige niveau ligt.

Door je leerlingen te begeleiden met het maken van de opdracht en het beheersen van deze kennis til je ze als het ware naar het hogere niveau. De begeleiding is noodzakelijk, want wanneer je ze het volledig zelfstandig laat doen zal het ze ontmoedigen omdat het te moeilijk gevonden wordt. Je kunt hier heel sturend in zijn. Als een leerling een vraag stelt kun je deze beantwoorden met een vraag. Als de leerling er dan nog niet uitkomt kun je een deel van het antwoord geven. Zo blijft de leerling de lerende, maar heeft hij wel het idee dat je hem wilt helpen.

Lees ook deze casussen