Home>>Reflectie>>Hoe plan ik mijn tijd het beste in?

Casus

Hoe plan ik mijn tijd het beste in?

Voorbeeld uit de praktijk

In de eerste les was ik een beetje onwennig. Ik wist wel een beetje wat ik kon verwachten, maar toch was het spannend. We deden eerst een voorstelrondje met een grappig spelletje wat ik online gevonden had. De eerste les draaide voornamelijk om uitleggen en kennismaken.

We deden een klein rekenspelletje en toen was de tijd alweer om.

Voor de tweede les had ik een mooi schema gemaakt met opdrachten. De oefeningen had ik verdeeld over de les en ik had wat vrije tijd ingepland. Ik dacht dat ik een mooie, volle les voorbereid had. De leerlingen vonden sommige oefeningen veel te makkelijk dus daar gingen we snel doorheen. Na een half uur merkte ik dat we al bijna door al mijn onderdelen heen waren, toen raakte ik een beetje in paniek. Dit was niet de bedoeling

Tips

  • Reflecteer op je lesopbouw en je handelen 

  • Houd reserveonderdelen achter de hand 

  • Gebruik de kennis en ervaringen van je medetutoren 

Advies bij deze casus

Het is natuurlijk niet prettig om heel veel tijd over te houden of ineens tekort te komen, toch gebeurt dit bij iedereen weleens. Een goede voorbereiding is hierbij natuurlijk erg belangrijk, maak een mooi overzicht van je les en weet met wie je te maken hebt. Reflecteren op je lessen achteraf is alleen minstens net zo belangrijk.

Het is slim om na elke les je planning erbij te pakken en hem rustig en kritisch door te lopen.

Wat ging goed? Waar had ik tijd teveel? Hoe reageerden mijn leerlingen op deze opdracht? Vanuit de antwoorden op deze vragen kun je een nieuwe planning maken. Opdrachten die vreselijk gevonden werden kun je omvormen of weglaten. Wees bij het reflecteren ook kritisch naar jezelf, wat had jij anders kunnen doen? Heb ik alles uit de opdracht gehaald? Hoe reageerden de leerlingen op mij en wat deed ik?

In de casus was de tutor te snel door zijn lesmateriaal heen. Zorg dat je altijd wat reserveopdrachten of –informatie achter de hand hebt. Een filmpje, raadsel of relevant tijdschrift kunnen deze taak vervullen. Deze opdrachten kun je hergebruiken of uitwisselen met andere tutoren. Maak hier niet teveel werk van, het internet staat namelijk vol met waardevolle oefeningen en spellen. Je kunt andere tutoren ook om feedback vragen op jouw lessen, feedback geven en ontvangen zijn beide even waardevol.

Verder lezen:

Lees ook deze casussen