Home>>Lesvoorbereiding>>Hoe blijf ik mijn zenuwen de baas?

Casus

Hoe blijf ik mijn zenuwen de baas?

Voorbeeld uit de praktijk

Eigenlijk wilde ik altijd docent worden, maar het idee alleen al maakt me ontzettend zenuwachtig. Ik vind mensen dingen aanleren heel leuk, maar het maakt me ook heel onzeker. Wat als ik ze verkeerde dingen aanleer? Het tutorproject leek me een mooie stap om toch mee te kunnen draaien in het onderwijs.

Voor mijn eerste les heb ik amper geslapen.

In de les lukte het me maar niet om kalm te worden. Ik struikelde over mijn woorden en haalde al mijn papieren door elkaar. De leerlingen waren echter heel lief en ze leken het leuk te vinden om persoonlijke aandacht te ontvangen. Na de les vroeg een leerling wanneer ik weer kwam, want ze had het zo leuk gehad. Dit deed me erg goed en de andere lessen ging ik een stuk rustiger in.

Tips

  • Wees transparant

  • Bereid je goed voor

  • Zoek uit waar je zenuwen vandaan komen

Advies bij deze casus

Zenuwen zijn menselijk. Gezonde spanning houd je alert. Het woord zegt het alleen al: de spanning moet wel gezond blijven. Probeer je zenuwen te relativeren. Waar komt mijn spanning vandaan? Is het terecht dat dit me zoveel zenuwen geeft? Mocht je dit zelf niet lukken kan het prettig zijn om je spanning met iemand te delen die je vertrouwt. Samen lukt het vaak beter om een situatie in een kalmer perspectief te plaatsen. Houd ook je doelen voor ogen. Waarom ben ik hieraan begonnen? Wat kan het mij brengen?

Een goede voorbereiding kan ook een deel van je spanning wegnemen. Bereid je voor op alle mogelijke scenario’s, maar verlies je hier ook niet in. Met een basis les en drie kant-en-klare opdrachtjes zit je echt al goed. Je kan ook vragen of de klassendocent je de eerste lessen wat meer wil begeleiden.

Je hoeft je niet te schamen voor je zenuwen.

Misschien vinden de leerlingen het ook wel spannend om ineens met jou samen te werken. Wees hier open over. ‘Ik heb heel veel zin om met jullie aan de slag te gaan, ik hoop dat we samen ver gaan komen, maar ik vind het ook een beetje spannend. Ik heb jullie hulp dus nodig vandaag!’ Dit kan een hele goede eigenschap zijn, zeker in kleine groepjes. Het opbouwen van een band met je leerlingen is een belangrijke stap in het onderwijsproces. Mocht je dit te kwetsbaar vinden kun je er ook voor kiezen om het meer op de leerlingen te betrekken. ‘Ik snap dat het best even wennen is, zo met een tutor. Dat kan best spannend zijn, maar ik heb er heel veel zin in om jullie te begeleiden’. Op deze manier maak je alsnog ruimte voor kwetsbaarheid, maar houd je je eigen zenuwen wat meer op de achtergrond

Lees ook deze casussen