Home>>Lesvoorbereiding>>Hoe weet ik wat ik moet verwachten?

Casus

Hoe weet ik wat ik moet verwachten?

Voorbeeld uit de praktijk

Gisteren was mijn eerste tutormoment. Ik was erg zenuwachtig want ik wist niet precies wat ik kon verwachten. Ik zou begrijpend lezen geven aan vier leerlingen. Eenmaal aangekomen op de school bleken het vier meiden te zijn, waarvan één met dyslexie. Ze deden goed mee met mijn opdrachten, maar ik bleef me heel de tijd onzeker voelen en de leerlingen werden wat onrustig. Hoewel de les wel redelijk verliep maakte ik me steeds zorgen:

“Kom ik wel uit met mijn opdrachten en de tijd?”

Ook vond ik het lastig te peilen of wat ik vertelde wel nuttig was of begrepen werd. Ik was blij dat ik uiteindelijk alle opdrachten had besproken, maar ik was de les graag doorgekomen met minder stress.

Tips

  • Inventariseer vooraf aan wie je de les gaat geven

  • Zorg voor reserveopdrachten

  • Houd rekening met verschillende niveaus

Advies bij deze casus

Onzekerheid bij een eerste keer tutoren is helemaal niet gek. Een deel hiervan kun je echter makkelijk voorkomen door je goed voor te bereiden. Met een goede voorbereiding wordt je minder snel van je stuk gebracht en kun je snel inspelen op onverwachtse situaties.

Voordat je een les begint kun je nagaan bij jezelf wat de beginsituatie is van de les.

Hoeveel leerlingen ga je lesgeven? Wat weet je van deze leerlingen en wat kunnen ze al? Met de antwoorden op deze vragen kun je opdrachten uitzoeken die goed bij ze passen. Bij het compleet maken van deze beginsituatie zijn ook de school en het tijdstip van je les relevant. Als je leerlingen net gym hebben gehad kunnen ze misschien moe en uitgelaten zijn, voor een pauze zijn ze wellicht hongerig en als je vroeg op de dag op een dorpsschool lesgeeft hebben je leerlingen soms al 15 kilometer gefietst. Dit kan het gedrag van je leerlingen beïnvloeden. Als je je bewust bent van deze externe factoren kun je erop inspelen. Bijvoorbeeld door actievere opdrachten in te zetten om leerlingen te stimuleren.

Houd wat opdrachten achter de hand.

Blijken je opdrachten in de les te moeilijk of te makkelijk, dan pak je er snel een andere opdracht bij. Een werkblad met een simpele puzzel is goed te gebruiken voor een leerling die al eerder klaar is, dan heb jij gelijk de tijd om een andere leerling nog even extra uitleg te geven.

Verder lezen:

Lees ook deze casussen