Home>>Reflectie>>Hoe ga ik om met vragen van ouders?

Casus

Hoe ga ik om met vragen van ouders?

Voorbeeld uit de praktijk

Tien jaar geleden, toen ik zelf in groep 7 zat, werd rekenen heel anders uitgelegd. Dus toen ik door de ouders van Amin gebeld werd begreep ik hun situatie meteen. Thuis kwamen ze niet uit het schoolwerk en de ouders begonnen zich zorgen te maken.

Amin kreeg rekenen heel anders uitgelegd dan zijn ouders lang geleden.

Het lukte hen daarom niet om Amin te helpen. Gelukkig kon ik de ouders websites uit de intervisies toesturen waar ze oefeningen en uitleg konden vinden. Daarnaast heb ik via Teams met Amin geoefend met zijn huiswerk. Samen werkten we aan de punten waar hij op was vastgelopen in de weken ervoor. Ik was blij om hem te kunnen helpen en daarmee de zorgen van de ouders wat weg te nemen. Toen ik later vroeg hoe het was toen ze weer naar school mochten stuurde Amin in de groepsapp met de andere kinderen ‘Het gaat goed, alleen ik zou nog uitleg willen met rekenen. U legt het zo goed uit *nerdemoji*’. Zo’n lief berichtje maken een ochtendje breuken oefenen het helemaal waard.

Tips

  • Sta open voor andere methodes  

  • Blijf respectvol naar je leerlingen, hun ouders en de klassendocent 

  • Onderbouw je keuzes  

Advies bij deze casus

De tutor in de casus gebruikt begrip en aanpassingsvermogen om haar leerlingen verder te helpen. Het resultaat is een tevreden leerling die durft aan te geven waar hij nog hulp nodig heeft.

Ouders lopen er regelmatig tegenaan dat methodes en manieren van uitleggen veranderen.

Als docent en tutor is het goed om dit te erkennen en er ruimte voor te laten. Een leerling die op een andere manier bij de uitkomst terechtkomt doet het niet minder goed. Let erop dat je het aanleren van de nieuwe methode zo brengt dat de leerling zich niet dom voelt of in verwarring raakt ten aanzien van de methode die op school gebruikt wordt. De tutor in de casus helpt de leerling en zijn ouders op weg door materiaal toe te sturen waar zij iets mee kunnen. Deze respectvolle en samenwerkende houding wordt gewaardeerd en loont in dit geval. Het onderhouden van een goede, professionele relatie met ouders, leerlingen en de klassendocent is belangrijk als tutor.

Onderwijs maak je samen.

Vraag je bij je keuze voor opdrachten en methodes af waarom je voor deze manier hebt gekozen. Is het de beste keuze? Past het bij je leerlingen? Als je je keuzes kunt onderbouwen sta je steviger voor je groep en weet je wat je wilt met je les.

Lees ook deze casussen