Home>>Lesdoelen>>Hoe behaal ik mijn persoonlijke doelen?

Casus

Hoe behaal ik mijn persoonlijke doelen?

Voorbeeld uit de praktijk

Toen ik begon aan mijn tutorschap was ik erg enthousiast. Ik vind lesgeven erg leuk en vind het tof dat ik het nu naast mijn opleiding kan doen. Iedereen verdient gelijke kansen en ik werk daar graag aan mee. Zelf wilde ik ook wat uit deze tutorperiode halen. Ik ben nogal chaotisch en hoopte dat ik mezelf planmatig zou ontwikkelen.

Ik begon erg goed en maakte schema’s en overzichten van opdrachten en thema’s. Halverwege verloor ik mijzelf een beetje en viel ik terug in mijn chaotische werkwijze. Ik vond het moeilijk om hier weer uit te klimmen en merkte dat ik ook onrustiger werd in de lessen die ik gaf. Dit had hetzelfde effect op mijn leerlingen. Ik heb het hier tijdens intervisie over gehad en kreeg goede tips voor het voorbereiden van mijn lessen.

Daarna ging het een stuk beter.

Het lukte me weer om me aan mijn planningen te houden en ik had een goed overzicht in mijn hoofd. Mijn lessen werden een stuk doelgerichter en ik ben blij dat ik deze vaardigheden heb kunnen ontwikkelen tijdens de tutorperiode.

Tips

  • Houd je vorderingen bij

  • Vraag om feedback

  • Reflecteer structureel

Advies bij deze casus

Tijdens een tutorprogramma zul je veel bezig zijn met het opstellen en controleren van leerdoelen voor je leerlingen. Het zou echter zonde zijn om alle eigen leermogelijkheden onbenut te laten. Waarom wil je tutor worden? Wat hoop je zelf te leren tijdens deze periode? Schrijf dit vooral op, want het kan een fijne houvast en motivator zijn. Het opstellen van deze doelen kun je op dezelfde manier doen als het opstellen van leerlingdoelen.

Na het opstellen van de doelen is het aan te raden om je voortgang bij te houden.

Sta voor en na elke les stil bij je vorderingen. Wat heb je gedaan om je dichter bij je doelen te brengen? Noteer steeds een paar regels of acties die je verder hebben geholpen of die je de volgende keer wilt benutten. Houd dit overzichtelijk in een document, zodat je makkelijk kunt zien hoever je al bent gekomen. Doe dit consequent, dan zijn de resultaten het beste te analyseren.

Hoewel je veel aan je eigen inzichten en keuzes hebt, is het ook van belang om feedback te verzamelen van anderen. Denk hierbij aan je leerlingen of je medetutoren. Deel met mensen waar je in wilt werken en zet ze in om je alert te houden. Vraag om tips, ondersteuning of een reflectie. Kijk hier vervolgens kritisch naar en vier je vorderingen.

Verder lezen:

Lees ook deze casussen